Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Pär Lagerkvist - Sida 1 av 1

Moderna uttryck : PĂ€r Lagerkvists tidiga prosa och den tyska expressionismen

Denna uppsats Ă€r en studie av eventuella likheter mellan PĂ€r Lagerkvist tidiga prosa och stildrag hos den tyska expressionismen, som hade sin blomstringstid samtidigt som Lagerkvist publicerade sina första samlingar med prosa och poesi. JĂ€mförelser har tidigare gjorts, frĂ€mst gĂ€llande lyriken och har dĂ„ visat pĂ„ flera gemensamma drag. Denna uppsats jĂ€mför prosatexter ur Lagerkvists tre tidiga samlingar Motiv (1914), Ångest (1916) och Kaos (1919) med centrala drag för den tyska expressionismen. Dessa omfattar nutidskĂ€nslan, fokuseringen pĂ„ det subjektiva, verkligheten som mardröm och kritik mot det borgerliga. Andra motiv som behandlas Ă€r de groteska inslagen, vitalismen, sinnessjukdomen, Fader-Son-konflikten och kriget..

PÀr Lagerkvist, tidningarna och kritiken. Mottagandet av Bödeln och DvÀrgen i svensk dagspress.

The aim of this Masters thesis is to examine how two novels written by the Swedish author PĂ€r Lagerkvist have been received by the critics in the Swedish daily press concerning their contemporary anchorage. During the time these novels were published, PĂ€r Lagerkvist, through his authorship, expressed a conception of and an attitude towards contemporary political directions. The first of the two novels, The Hangman, was published in 1933, and the second, The Dwarf, in 1944. A second aim is to examine how the two novels contemporary anchorage is reflected in the reviews. The final aim is to examine whether the criticism differs depending on the ideological view of the newspapers.

Liten, ond och utanför : En analys av utanförskap, dualism, makt och religion i DvÀrgen, av PÀr Lagerkvist

Jag har gjort min praktik inom förskolan och jag har upptÀckt att utomhusmiljön, enligt mig, har liten plats i förskolans bild- och formskapande. Utomhusmiljön har en viktig plats i mitt liv och förhoppningsvis Àven i mitt kommande yrke som förskollÀrare. I denna studie undersöks vilken syn det finns hos förskollÀrare angÄende estetisk verksamhet utomhus, och dÄ frÀmst med fokus pÄ bild- och formskapande. Genom kvalitativa intervjuer i fokusgrupper pÄ tre olika förskolor i Norrbotten och VÀsterbotten har jag undersökt olika synsÀtt hos pedagoger. Jag anvÀnde mig av en semistrukturerad intervjumetod.

Tro i en obönhörlig rymd : LivshÄllningen i PÀr Lagerkvists Pilgrim pÄ havet

Syftet med denna uppsats Àr att genom textanalys av fem lÀroböcker i skolÀmnet svenska visa vilka lÀrstilar, ur ett perceptuellt perspektiv, som frÀmst gynnas i böckernas övningar. VÄr undersökning Àr dÀrmed utförd med tre kategorier av lÀrstilar: auditiv, kinestetisk och visuell. Den Àr frÀmst av kvantitativ karaktÀr men har Àven kvalitativa inslag.     Resultatet visar att lÀrstilarna inte varieras sÀrskilt mycket i de analyserade lÀromedlen, dessutom finns det en avgörande mÀngd övningar anpassade för den visuella lÀrstilen i majoriteten av böckerna. De slutsatser vi kunnat dra Àr att det Àr den visuella lÀrstilen som framförallt gynnas, varpÄ de övriga tvÄ hamnar i skymundan. Det kan ocksÄ konstateras att fyra av de fem analyserade lÀroböckerna har ett relativt liknande innehÄll och upplÀgg..

Interaktion, interpretation & inspiration : en inblick i arbetet med sÄngcykeln "HjÀrtats sÄnger" frÄn ett pianistiskt perspektiv

Denna text vill ge en inblick i vad romansinterpretation Ă€r, och vilken roll man som pianist spelar i tolkningen av bĂ„de text och musik. Den musikaliska utgĂ„ngspunkten Ă€r sĂ„ngcykeln ?HjĂ€rtats sĂ„nger? av Gunnar de Frumerie, med texter av PĂ€r Lagerkvist. För att kunna belysa sĂ„ mĂ„nga sidor som möjligt av arbetet som romanspianist studerade jag in alla sex sĂ„nger med tvĂ„ sĂ„ngare som har helt olika rösttyper: Åsa Lansfors Lindblom, en lyrisk sopran som frĂ€mst sjunger romansrepertoar och Nils Guste?n, en bas som utbildar sig till operasĂ„ngare.Varje sĂ„ng i sĂ„ngcykeln beskrivs dels utifra?n mina personliga tolkningar av texten och musiken, dels utifrĂ„n de diskussioner jag haft tillsammans med sĂ„ngarna i övningsrummen.

Att vÀlja litterÀr metod

Mot bakgrund av att jag tappade motivationen att skriva skönlitteratur sÄ fort jag i förvÀg bestÀmde textens handling, beslöt jag mig för att hÄlla fast vid en intuitiv metod men att istÀllet byta genre frÄn roman till novell. Syftet med denna studie Àr att försöka beskriva hur min metod vÀxte fram och analysera förtjÀnster och svÄrigheter med en intuitiv metod. Genom att studera författare som varit inspirationskÀllor för mig har jag upptÀckt att flera av dem brottats med liknande problem och att min stil i flera avseenden pÄverkats av dem. Resultatet av min studie Àr att det finns uppenbara likheter mellan Franz Kafkas produktion och min egen nÀr det gÀller litterÀr metod, berÀttarsynvinkel och bildsprÄk. Vidare betraktar jag mina noveller snarare som dikter Àn noveller dÄ grundstrukturen i dem pÄminner om lyrik, vilket jag försöker visa med hjÀlp av begrepp hÀmtade frÄn Jurij Lotman och Riffaterre.

Symbolism och impressionism i Ivar Conradsons Skyarne

This essay examines the poetry of the Swedish writer Ivar Conradson (1885-1968). Itanalyzes his work in the context of the European literary scene of the late 19th century, inparticular symbolism and impressionism. Conradson has been considered a symbolist and amysticist by critics and scholars, who claim that his poetry expresses a strong religious ethos,influenced by biblical rhetoric as regards style.While this study does not refute the common view of Conradson, it argues that his earlyworks differ from his later works, where indeed religious and mystical themes can be found.This difference can thus be seen both on stylistic and thematic levels. Using the structuralistmethod of Roman Jakobson and Jurij Lotman, and a phenomenological analysis based on thephilosophy of Maurice Merleau-Ponty and Hannah Arendt, this study examines bothsymbolist and impressionist stylistic devices and themes in Conradson?s literary debutSkyarne (1906).

Bödeln, DvÀrgen och ondskan : En komparativ idéanalys av PÀr Lagerkvists romaner

SÀrskilda undervisningsgrupper för elever med Aspergers syndrom har under 2000?talet vuxit fram bÄde i grund- och gymnasieskolan, trots en nationell vision om en skola för alla. Detta framgÄr i Skolverkets rapport (2009)Skolan och Aspergers syndrom ? Erfarenheter frÄn skolpersonal och forskare. Syftet med den hÀr studien Àr att belysa hur ungdomar med diagnosen Aspergers syndrom beskriver sina skolerfarenheter utifrÄn villkor och möjligheter till lÀrande och utveckling samt belysa vilka generella och specifika pedagogiska implikationer som framtrÀder ur ungdomarnas erfarenheter.Studien Àr en kvalitativ studie med en fenomenologisk utgÄngspunkt vilken studerar individers perspektiv pÄ sin inre vÀrld.

Att det skÀmtas betyder inte att det Àr ett skÀmt - Om satiren i Martin Kochs Vattendroppen

This essay examines the poetry of the Swedish writer Ivar Conradson (1885-1968). Itanalyzes his work in the context of the European literary scene of the late 19th century, inparticular symbolism and impressionism. Conradson has been considered a symbolist and amysticist by critics and scholars, who claim that his poetry expresses a strong religious ethos,influenced by biblical rhetoric as regards style.While this study does not refute the common view of Conradson, it argues that his earlyworks differ from his later works, where indeed religious and mystical themes can be found.This difference can thus be seen both on stylistic and thematic levels. Using the structuralistmethod of Roman Jakobson and Jurij Lotman, and a phenomenological analysis based on thephilosophy of Maurice Merleau-Ponty and Hannah Arendt, this study examines bothsymbolist and impressionist stylistic devices and themes in Conradson?s literary debutSkyarne (1906).

Retorisk och litterÀr kommunikation - den dolda retoriska essÀn : Med exempel frÄn PÀr Lagerkvists DvÀrgen och Ayn Rands The Fountainhead 

Ethos har inom retoriken alltid haft en stark aristotelisk prÀgel, ett arv sprunget ur hur talares karaktÀr framhölls i rÀttegÄngar i antikens Grekland. Eftersom retorikens uttryck och anvÀndningsomrÄden har utvecklats enormt sedan dess, inte minst inom den politiska retoriken, finns en risk att vi idag begrÀnsas av den uppfattning av ethos bestÄndsdelar som lever kvar efter Aristoteles. Genom att enbart se till vad som kan ses som god moral, sunt förnuft och vÀlvilja hos talaren kan vi missa viktiga kontextuella faktorer som talaren kan anvÀnda sig av i sitt ethosbyggande, speciellt inom politisk retorik: exempelvis det Àmbete som personen besitter, de regler och normer som omger situationen eller partiets vÀrderingar och traditioner. Alla dessa Àr faktorer som en politiker ofta anvÀnder sig av för att inge förtroende för sig sjÀlv som politiker idag, vilka en aristotelisk ethosanalys inte ger utrymme för. I denna uppsats prövas, med den teoretiska inspirationen frÄn Kenneth Burkes ?terministic screens?, sociologen Max Webers tre legitimitetstyper pÄ begreppet ethos, vilka sedan appliceras pÄ den socialdemokratiska retoriken, i hopp om att kunna bidra till utvecklingen av ethosbegreppet.

Musikdramatiska möten : tankar kring arbetet med kammaroperan Mayday Payday

Denna text vill ge en inblick i vad romansinterpretation Ă€r, och vilken roll man som pianist spelar i tolkningen av bĂ„de text och musik. Den musikaliska utgĂ„ngspunkten Ă€r sĂ„ngcykeln ?HjĂ€rtats sĂ„nger? av Gunnar de Frumerie, med texter av PĂ€r Lagerkvist. För att kunna belysa sĂ„ mĂ„nga sidor som möjligt av arbetet som romanspianist studerade jag in alla sex sĂ„nger med tvĂ„ sĂ„ngare som har helt olika rösttyper: Åsa Lansfors Lindblom, en lyrisk sopran som frĂ€mst sjunger romansrepertoar och Nils Guste?n, en bas som utbildar sig till operasĂ„ngare.Varje sĂ„ng i sĂ„ngcykeln beskrivs dels utifra?n mina personliga tolkningar av texten och musiken, dels utifrĂ„n de diskussioner jag haft tillsammans med sĂ„ngarna i övningsrummen.